۱۳۹۱ آذر ۲۵, شنبه

اسطوره ای که بود


اسطوره ای که بود

بشارت نو/ گروه ورزش
افشین معشوری- کم نیستند اسطوره هایی که در فوتبال جهان پس از آویختن کفش ها همچنان اسطوره می مانند. «ادسون آرانتس دوناسیمنتو» ملقب به پله، از برزیل همچنان در دنیا اسطوره ای به یاد ماندنی محسوب می شود، او پس از آویختن کفشها با یکی دو تجربه ناموفق کوچک، دریافت که توان حضور بر نیمکت داغ مربیگری را ندارد و پس از آن همواره در کنار فوتبال بوده؛ اما در مشاغلی که بیشتر جنبه ی تجاری داشته و یا در سمینارها به عنوان اسطوره  و نماد حضور داشته است. میشل پلاتینی -رئیس کنونی یوفا- نیز می تواند نمونه ی دیگر و نزدیک تری باشد که پس از تجربه ی مربیگری در تیم ملی فرانسه، دریافت مربیگری کاری نیست که او از انجامش برآید و پس از آن عطای مربیگری را به لقایش بخشید و برای همیشه کارهای اداری فوتبال را به عنوان حوزه ی فعالیت خود برگزید و به راهی رفت که امروز می بینیم  یوفا منظم ترین کنفدراسیون فوتبال تمام قاره هاست؛ اما در ایران همواره اسطوره های مان راه دیگری را برمی گزینند و آن قدر اصرار به ماندن می کنند که در آخر باید با آلات و ادوات مکانیکی آنها را از فوتبال جدا کرد.

علی پروین که به واقع یکی از چند بازیکن بزرگ ایران بود، سالهای پایان بازیگری اش همراه شد با تغییر و تحوالات اجتماعی و از همان زمان در کنار بازیگری، جامه ی مربیگری پرسپولیس آن سالها را به تن کرد و با استفاده از «کاریزمای خداداده اش» سالها توانست قرمزپوشان را هدایت کند و نتایج خوبی نیز بگیرد. با حرفه ای شدن این ورزش، آرام آرام دوره ی افول او در مربیگری آغاز شد؛ اما او هیچگاه باور نکرد که دوره اش پایان یافته است.

جدید ترین اقدام  سلطان سابق قرمزها  در پایان جلسه ی  کمیته فنی پرسپولیس بود. علی پروین در جمع خبرنگاران، خود را همه کاره ی فنی تیم معرفی کرد؛ اما رویانیان مدام تکرار می کرد:« پرسپولیس برای 48 ساعت و تا زمان تعیین تکلیف با مانوئل، به صورت موقت با نظارت علی پروین، زیر نظر یحیی گل محمدی  اداره می شود، تا تکلیف مربی تیم مشخص شود».

اما پروین که به روال سابق تعداد زیادی از یارانش دورش را گرفته بودند، خود را نفر اول فنی تیم نامید و در جمع خبرنگاران گفت:« الان باید به من تسلیت بگویید . باز بار تیم افتاد روی دوش من !» پروین می داند که فوتبال این روزها تفاوت زیادی با دوران اوج او کرده؛ اما مصرانه خواستار بازگشت به نیمکت است، نسخه های پیچیده شده توسط او، استیل آذین را روانه ی رده ی پایین تر کرده و سرمایه ی حسین هدایتی را بر باد، اگر چه حالا هدایتی پولهایش را جای دیگری در فوتبال سرمایه گذاری کرده است و درحالی که هنوز رویانیان درباره ی مربی پرتغالی  تصمیم نهایی را نگرفته، پروین می گوید: « این تیم را اگر دست من بدهند در لیگ حداقل سوم می شویم و در جام حذفی هم قهرمان» اما اینها همه ادعایی است که پیش تر در استیل آذین هم آزموده شد. نسخه ی سلطان برای هدایت پرسپولیس همان است که  برای استیل آذین پیچیده بود. نشستن روی سکو و کنترل تیم از راه دور، کاری که در استیل آذین با محمد خاکپور و بعد با امید نمازی کرد و پایان داستان، سقوط تیم پر هزینه ی حسین هدایتی بود.

پروین که مدعی است این تیم با 2 برد از بحران خارج می شود، باید بداند فوتبال دهه ی 60 و 70 با این روزها بسیار متفاوت است، بازیکنان آن دوران نه ماشین های میلیاردی سوار می شدند و نه از سکونت در برج های آنچنانی خبری بود! امروزه حتی بازیکنان رده ی سوم و چهارم نیز حاضر نیستند در بست در اختیار افکار کهنه شده ی پروینی باشند که شاید هنوز معتقد است بدن بازیکن باید در تپه های داودیه به قول خودش شلاق بخورد و آماده شود. امروز بازیکنان به جای تپه های داودیه و حرفهای محرک! ترجیح می دهند، در سالن و با دستگاههای مجهز بدنسازی کنند، به جای حرفهای محرک، از روانشناس استفاده می کنند و بسیاری از مقوله های دیگر که شاید هنوز علی آقا اعتقادی به انها پیدا نکرده باشد؛ اما او در خانه کسی مثل محمد پروین را دارد، می تواند از مشاوره ی رایگان او برای شناخت نسل امروز فوتبال بهره ببرد، می تواند از او بپرسد آیا حاضر است با افکار او بازی کند و یا ترجیح می دهد فشار کمتری را تحمل کند و با علم روز بدنش را آماده کند؟

پروین اگر چه بزرگ بود؛ اما هیچگاه نخواست باور کند بزرگ ماندن به حضور مستقیم او روی نیمکت ارتباطی ندارد. بکن بایر، کرویف و....را ببینید! آنها هم هر کدام برای خودشان اسطوره ای بودند، مدتی مربیگری کردند و بعد به کارهای جنبی فوتبال مشغول شدند و اسطوره ماندند.

آیا او این پروژه را آغاز خواهد کرد و آیا رویانیان با  خواست او موافقت خواهد کرد؟ در پرسپولیس امروزی بازیکنانی چون مهدوی کیا و کریمی را داریم  که خیلی هم رابطه ی گرمی با پروین ندارند، آیا «حاج علی» می تواند پرسپولیس دهه ی 60  رابرای رویانیان بسازد؟ بعید است چنین باشد، به هر روی شاید این باید و نباید ها منتج به ادامه ی کار مانوئل ژوزه در پرسپولیس شود، کسی چه می داند؟!