۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

تشکیلات موازی در داوری



دپارتمان یا کمیته؟ کدام یک؟

بشارت نو/گروه ورزش
افشین معشوری - نهادهای موازی همیشه مشکل آفرین بوده اند. این نهاد های موازی می تواند موضوع فعالیت اش کارهای بهزیستی باشد، سیاسی و یا حتی محیط زیست یا هر چیز دیگر، چندی است در تقسیم بندی های فدراسیون فوتبال، دو تشکیلات موازی «دپارتمان داوری» و «کمیته ی داوران» رو به روی هم قرار گرفته اند. داوران فوتبال ایران که پیش از این تنها کمیته ی داوران را به عنوان متولی امر داوری می شناختند، حالا مدتی است نهاد دیگر ی را که معلوم نیست با چه توجیه منطقی ای آغاز به کار کرده بالای سرخود می بینند.

عادت کرده بودیم هر گاه که سخنی از داوری به میان می آید، نامهای تکراری ای مانند هادی دزفولی، محمد صالحی، پرویز سیار، رضاغیاثی، نصیرزاده، مسعود عنایت، محمد فنایی و.... را به عنوان کارشناس بشناسیم و البته هر کدام به فراخور علم  و تحصیلات شان چیزی می گفتند. گاهی آنچنان کارشناسی هایی می کردند که بینندگان تلویزیونی یا خوانندگان نشریات این ادم ها را به عنوان فصل الخطاب داوران جهان باور می کردند. با ورود نسل جدیدی از کارشناسان داوری که تا همین یکی دو سال پیش از داوران خوب ایران بودند به کلی ورق برگشت و به نظر می رسد بازی وارد مرحله ی تازه ای شده که فارغ از اینکه کدام دسته واقعیت را می گویند و کدام یک به دنبال منافع شخصی هستند، دودش یقینا به چشم فوتبالی خواهد رفت که همین حالا هم دارند به سوی دره سقوط می کند.

متاسفانه از یکی دو سال پیش، بزرگترهای داوری که عضو دپارتمان نیز هستند وعلی الاصول می باید خاموش کننده ی آتش  مشتعل در حوزه ی کاری شان باشند، خود کبریت بر این هیزم آماده به اشتعال می کشند و هیچ به عواقب کارشان فکر نمی کنند. نسبت دادن تهمت های ناروا، گفتن واژه هایی نظیر:«تو! دروغ می گی »، «تو! اصلا داور نیستی»، « ااصلا داوری نکردی»، « با کتاب خوندن نمی شه کارشناس شد!» و موارد بی شماری از این دست؛ متاسفانه از حنجره ی شخصی در این سالهای اخیر بیرون می آید که خود پیش از این کمک داوری معمولی در فوتبال بوده و مدتی با اقبال خوش! ریاست کمیته ی داوران را بر عهده داشته و تعدادی از همین آدمهایی که امروزه با واژه ها مورد عنایت قرار می گیرند، در واقع دست پرورده ی خود او هستند.

چه حق با کمیته ی داواران و فریدون اصفهانیان و همکارانش باشد یا نه! به نظر می آید هم اکنون باندهایی در حال قدرت گرفتن در داوری است که پیش از این تنها شایعه هایی در خصوص وجودشان شنیده می شد. اینکه یکی از موسپیدکرده های داوری جلوی چشم میلیون ها بیننده ی تلویزیونی به جای پاسخ به کارشناس داوری او را متهم به خبر چینی می کند و همه ی گذشته ی او را زیر سئوال می برد، البته خود به تنهایی گویا و نشان دهنده ی بسیاری از مشکلات پشت پرده نیز هست که امیدواریم هر چه زودتر کسانی که مسئولیتی دارند اندیشه ای کنند و طرحی نو دراندازند .