۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

شروع «سنگ آهن بافق» با افشین پیروانی


شروع  «سنگ آهن بافق» با افشین پیروانی

بشارت نو/ گروه ورزش
افشین معشوری - بالاخره پس از سه باخت پیاپی تیم سنگ آهن بافق تن به تغییرات گسترده ای در نیمکت مربیگری تیمش داد. سنگ آهن که پیشتر فیروز کریمی را به عنوان مربی بالای سر تیمش داشت، اینک افشین پیروانی را به عنوان مربی و ناصر ابراهیمی، رضا شاهرودی، حمید مطهری و علیرضا دلیخون را در کسوت اعضای کادر فنی می بیند.

افشین پیروانی مربی تازه  بافقی ها اگرچه بازیکن نامداری بود؛ اما در عرصه مربیگری چند تجربه کوتاه داشته  و کار با تیمهای دسته اولی بسیار دشوار است و ریزه کاریهای خاصی را می طلبد. فیروز کریمی پیش از این تیمهای متعددی را به لیگ برتر رسانده بود، اما این بار در میانه های نیم فصل اول پس از سه شکست پیاپی چاره را در آن دید که از سنگ آهن جدا شود تا خون تازه ای در رگهای این تیم بافقی جاری گردد. اگر چه در ابتدای راه پیروانی و کادرش با یک شکست دیگر روبرو شدند ؛ اما حضور او و دستیارانش نوید روزهای بهتری را می دهد. سنگ آهن بافق که هم اکنون با 9 بازی 2 برد، 2 مساوی و 5 باخت و 8 امتیاز در مکان یازدهم جدول جا خوش کرده است در جام حذفی نیز شرکت خوهد کرد و بخت اش را در این جام خواهد آزمود، ماشالله تفکری مدیرعامل سنگ آهن می گوید: در پی کش وقوسهای انجام شده برای برگزار جام حذفی، بالاخره تصمیم برآن شد که امسال جام بین تیم های دسته یک کشور ولیگ برتر انجام پذیرد. تفکری یادآور شد که ۱۴ تیم دسته اولی کشور انصراف خود را اعلام نمودند که قرعه کشی بین ۳۲ تیم حاضر صورت گرفت. تیم سنگ آهن بافق در قرعه کشی با پرسپولیس در یک گروه قرار گرفت و بازی اول خود را با تیم فجر سپاسی در آذرماه انجام خواهد داد. تفکری در جلسه هم اندیشی مدیران لیگ که کلیه مدیران باشگاههای کشور حضور یافته بودند، اظهار داشت: مردم شهرستان بافق به خصوص اهالی فوتبال مخالف برگزارنشدن جام حذفی بودند وجام حذفی را یک فرصت برای تیم های دسته پایین تر می دانند وعدم برگزاری جام حذفی نمره منفی برای فوتبال کشور است. مدیرعامل سنگ آهن ادامه داد: بازی های جام حذفی فرصت مناسبی برای هواداران بافقی می باشد تا شاهد حضور تیم های لیگ برتری در بافق باشند. وی یادآور شد در صورت دوبرد تیم سنگ آهن در بازی  با فجر سپاسی و در بازی دوم با - برنده سایپا شمال ومس سرچشمه- می توانیم شاهد حضور پرسپولیس در بافق باشیم.

حضور افشین پیروانی به عنوان مربی در این تیم اگرچه باعث خوشحالی علاقه مندان به فوتبال در بافق شده است، اما باید دید حضور او در هفته های آتی چه تاثیری بر روند تیم خواهد داشت، پیروانی که ناصر ابراهیمی را به عنوان یکی از قدیمی ترین مربیان حال حاضر ایران در کنار خود می بیند می باید تمامی تلاشش را برای انسجام تاکتیک تیمی و روحیه شاگردانش به کار بندد.

نسل در حال انقراض


نسل در حال انقراض

بشارت نو/ گروه ورزش
افشین معشوری- یادم هست چند سال پیش، از رائول بازیکن بزرگ اسپانیایی پرسیدند: شما فکر نمی کنید این پولی را که فوتبالیست ها می گیرند بیش از لیاقت آنهاست؟ و او در پاسخ گفت: شما فقط نود دقیقه یی را که ما در زمین هستیم، می بینید و از نوع خوراک، خواب، تمرین و نظم و انضباط مان در زندگی چیزی نمی دانید. اشاره ی رائول به انضباط حرفه یی بود، آنجا که یک بازیکن حرفه یی در طول روز چگونه برنامه ی غذایی و خواب خود را تنظیم می کند تا بتواند در زمین تمرین و مسابقه آنچه را مربی از او می خواهد انجام دهد.

 با این مقدمه می خواهیم در مورد مهدی مهدوی کیا بنویسیم، مهدی که از نسل گذشته ی فوتبال ایران است طبق آخرین مصاحبه هایی که انجام داده، امسال آخرین سال حضور او به عنوان بازیکن در زمین خواهد بود، او که سالها در فوتبال ماشینی آلمان حضور داشته چنان نظم را سرلوحه ی کارخود کرده است که علی رغم مخالفت هایی که در بازگشت دوباره اش به پرسپولیس شد، امسال بی گمان موثرترین بازیکن قرمز پوشان بود و حالا خبر می رسد مزد این تلاش را فدراسیون تاریخ و آمار فیفا ارج نهاده و با 80526 او را به عنوان محبوت ترین بازیکن آسیا اعلام کرده است.

در همین فوتبال نیم بند ایرانی خودمان بازیکنانی بودند- و هستند- که توان فنی مهدوی کیا را دارند؛ اما خواسته یا ناخواسته به بیراهه رفتند و- می روند- ، تا حساب بانکی شان کمی چرب می شود "جوگیر" می شوند و صواب و ناصواب را فراموش می کنند، برج عاج نشینی و اتومبیل همه چیزشان می شود، یادشان می رود اصولا باشگاهها برای چه این همه پول به پای انها می ریزند، نمی دانند -یا نمی خواهند بدانند- اگر  توپ از زندگی آنها خارج شود دیگر شاید حتی یک شهروند معمولی هم نباشند. شب را تا نزدیکی های سحر در مجالس به صبح می رسانند و با چهره یی پف کرده به تمرین فردا می روند، در حین مرور تاکتیک ها احتمالا چرت می زنند، وقتی را که باید صرف برگشت بدن ها از حالت تمرین به شرایط عادی شود احتمالا به خوردن و آشامیدن می گذرانند و این چرخه همچنان ادامه می یابد تا روز مسابقه که گهگاه نتایجی کسب می کنند که تهوع آور است و به جای عذرخواهی زمین و زمان را به هم می دوزند.

امروزه بازیکنان ایرانی (البته بسیاری از آنها) تنها به بستن قرارداد فکر می کنند، به جای تنظیم برنامه برای پیشرفت به دنبال "منیجر" هایی می گردند که در کار چانه زنی و بازارگرمی تبحر بالاتری دارد و با روابط خود می تواند حتی غضنفر را به جای مارادونا به تیم ها غالب کنند.

 حال در این فوتبال در هم و برهم که برای بودن در آن مدرک جعل می شود، رای پس و پیش می شود و خیلی از بزه کاری های دیگر، مهدی مهدوی کیا پرچمدار بازیکنانی است که انگشت شمارند و تنها با توانایی فنی شان قرارداد می بندند و بازی می کنند، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، فرهاد مجیدی، وحید هاشمیان و... آرام آرام دارند صحنه را ترک می کنند، کسی هست که اخلاقیات را، حرفه یی بودن و ماندن را و در یک کلام فوتبالیست بودن را به بازیکنان امروز و فردا بیاموزد؟