۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه

شروعی برای وحید هاشمیان


شروعی برای وحید هاشمیان

بشارت نو/ گروه ورزش – افشین معشوری - بر سر نفر اول بودن همیشه دعواست. حتی اگر بخواهید تدارکاتچی باشید می خواهید نفر اول باشید. شاید به خاطر همین خصلت نفر اول بودن است که هر ساله تعدادی از بهترین استعداد های ایرانی که می توانند مربیان خوبی باشند هرز می روند و هیچگاه مربیگری را تجربه نمی کنند. هرچند در سالهای اخیر نسل مربیان جوان ایرانی خودی نشان داده اند و مربیان   مسن تر را به حاشیه کشانده اند؛ اما هنوز محمود یاوری را از نسل مربیان گذشته ی فوتبال ایران داریم که در حال مربیگری در لیگ برتراست. البته نه عنادی با یاوری داریم و نه بابت حضور او متضرر می شویم؛ اما حضور او با سن بالای هفتاد سال در لیگ برتر و نتایج مناسبی که تا کنون کسب کرده است، نشان از چیزی دارد که شاید یکی از دردهای فوتبال ماست.

اگر از موردی نظیر مجید صالح بگذریم که سال گذشته سرمربی بوده و امسال سمت دستیاری امیر قلعه نویی را پذیرفته، کمتر در بین مربیان ایرانی شاهد هستیم که مربیانی- حتی جوان- حاضر باشند پس از مدت کوتاهی سرمربیگری دستیاری کس دیگری را بپذیرند. در این میان عده ی زیادی نیز به مربیگری در لیگ های پایین تر و یا رده های پایه نیز رضایت نمی هند و می خواهند بلافاصله پس از آویختن کفشها سرمربی تیم های لیگی باشند.

در بین این همه اخبار ناخوشایند که از متن و حاشیه ی فوتبال ایران این روزها به گوش می رسد، خبری بود مبنی بر آغاز مربیگری " وحید هاشمیان" در فوتبال آلمان که البته به نظر جالب نیز می آمد. وحید که از کم حاشیه ترین و البته منطقی ترین بازیکنانی است که تاکنون نگارنده در فوتبال ایران دیده است، سالها چوب همین کم حاشیه بودن را خورد و آنطور که باید در تیم ملی به بازی گرفته نشد، اما با حضور مداوم و چند ساله در فوتبال آلمان انگار برعکس اکثریت بازیکنان ایرانی، دیسیپلین  آنها را حتی در زندگی شخصی خود نیز جاری کرده است و این به خوبی در نوع رفتار او با اهل رسانه و تماشاچی نیز محسوس است.

«هامبورگر آبندبلات خبر داد كه وحید هاشمیان قرار است در کنار توماس بلیمیستر کادر فنی این تیم دسته پنجمی آلمان را تشکیل دهد. رقابت‌های هالستنبک رلینگن در ناحیه هامبورگ خواهد بود و هاشمیان از روز یکشنبه به‌عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم خواهد نشست». او که پیش از این در تیم های هامبورگ، بوخوم، بایرن‌مونیخ و هانوفر بازی کرده بود، دوره ی کوتاهی نیز به فوتبال ایران برگشت و پس از خداحافظی اکنون با گذراندن کلاسهای مربیگری در صدد اثبات خود در حرفه ی جدید است. وحید می گوید:«البته این پیشنهاد از چند ماه پیش شده بود و اکنون پذیرفته است» اگرچه از هم اکنون می توان صدای سازهای مخالف را شنید که این مربی جوان ایرانی را نکوهش می کنند؛ اما شاید این بهترین تصمیمی بود که هاشمیان می توانست در ابتدای راه مربیگری اش بگیرد و با کسب تجربه حتی موفق به دستیابی صندلی های داغ مربیگری در رده های بالاتر بوندسلیگا نیز شود.