۱۳۹۱ دی ۱, جمعه

فوتبال ایران


یک هفته با فوتبال ایران

افشین معشوری - اتفاقات بد و خوب هفته ی گذشته، باعث شد تا یادداشت این شماره ی بشارت نو به سه موضوع اختصاص یابد. بازی تیم ملی ایران در مسابقات ایران در غرب آسیا، تغییرات مربیگری در پرسپولیس و حضور استقلال در گروه مرگ جام قهرمانان آسیا موضوعاتی است که نگاهی  به آنها خواهیم داشت.

یکم

 تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی روش در مسابقات آسیا شرکت کرده، تیمی که تنها 3 جلسه بازیکنانش کنار هم بوده اند. کی روش در این بازی دست به ابتکاری جدید زده و بازی را از بالای سکوها تماشا کرد، او در این باره می گوید:«تصمیم گرفتم جایی پشت نیمکت بنشینم که از بالا بتوانم با تمرکز بهتری بازی بچه ها را زیر نظر داشته باشم. این طوری بهتر می توانستم روی بازی تیمم نظارت داشته باشم.» جالب اینکه مربی  تیم عربستان (فرانک رایکارد) هم بازی را از روی سکوها تماشا می کرد و کارلوس با سپردن تیم به دست امید نمازی سعی کرده بود مانند عربها عمل کند.

کارلوس همچنین معتقد است :« به نظرم ما بازی را کمی عصبی و با استرس شروع کردیم؛ اما در ادامه موفق شدیم تیم حریف را کنترل کنیم. فکر می کنم تیم ملی در نیمه دوم نمایش بهتری داشت و تقریبا توانست بازی روانتری را به نمایش بگذارد، در این بازی، بازیکنان خوبی مثل مهرداد اولادی یا خانزاده جوان و دیگر بچه ها را داشتیم ..»

کی روش قصد دارد در بازی های غرب آسیا از بازیکنانی استفاده کند که پیش از این کمتر فرصت حضور در تیم ملی را داشته اند. بازیکنان جوانی چون خانزاده ، صادقیان ، کریمی مهدی نظری و... امیدواریم فارغ از نتیجه ای که به دست خواهد آمد، جوانان فوتبال ایران در این مسابقات محک مناسبی بخورند.

 دوم

بالاخره انتظار به سر رسید و سردار رویانیان تن به تغییراتی در رده ی مربیگری پرسپولیس داد. مهمترین گزینه برای هدایت این تیم در ادامه ی لیگ ، یحیی گل محمدی است. او در صحبتی با محمد رویانیان، درباره ی این احتمال به مدیر قرمزپوشان پیشنهاد داده است برای حضور روی نیمکت پرسپولیس؛ یک چهره ی سرشناس و محبوب میان بازیکنان را هم کنار خود داشته باشد. گل محمدی می خواهد تا کریم باقری در کنارش به عنوان مدیرفنی حضور داشته  باشد تا در جمع کردن تیم به او کمک کند. کریم 2 سال قبل بی سر و صدا فوتبال را کنار گذاشت و از همان روز مدعی بود مربی نخواهد شد؛ اما سمت مدیر فنی تیم چیزی است که این بار آن را پذیرفته تا به سبک بازیکنان هم نسلش مانند: ماتیاس سامر، اولیور بیرهوف، مدیر اجرایی و فنی پرسپولیس شود!

ترکیب این دو، به همراه بازیکنانی چون مهدوی کیا و علی کریمی، اخلاق کریم در ایجاد فضای دوستانه و اندیشه های فنی یحیی گل محمدی می تواند شرایط بهتری را برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد. باید دید اعضای کمیته فنی (استیلی، وطن خواه، پروین ، پیروانی ، جعفر کاشانی و ابراهیم آشتیانی) به این دو نفر اطمینان می کنند، یا گزینه ی دیگری  در سر خواهند داشت. اگر چه در آخرین دقایقی که نشریه به زیر چاپ می رود، خبر می رسد که کمیته ی فنی تا اطلاع بعدی سرمربیگری پرسپولیس را به یحیی گل محمدی سپرده است.

سوم

بالاخره جام قهرمانان آسیا قرعه کشی شد و تیم های ایرانی در گروه های مختلف قرار گرفته اند. استقلال که در گروهی سخت قرار گرفته از تیم های دیگر کار سخت تری را پیش رو دارد. آرش برهانی در این زمینه و حضور استقلال در جام حذفی و ادامه ی لیگ می گوید: «استقلال با وجود مشکلات زیادی که در نیم فصل اول با آن مواجه شد، نتایج بدی نگرفته و در نیم فصل دوم می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. حالا جام حذفی شروع خواهد شد و بازی‌ها نیز فشرده تر می‌شود، من امیدوارم استقلال نیم فصل دوم را خوب شروع کند و تیم هم تقویت شود. جام حذفی قابل پیش بینی نیست ولی تلاش ما این است که بتوانیم عنوان سال گذشته را تکرار کنیم.»آماده شدن جباری و بازگشت او به میادین مهاجمان استقلال را خوشحال کرده و برهانی هم این موضوع را تایید می کند:«طبیعتا همین‌طور است. بازگشت مجتبی به نفع استقلال است و همه ی ما خوشحالیم. امیدوارم در نیم فصل دوم روزهای خوبی داشته باشیم.» او می گوید:«ما چند بازیکن را به دلیل محرومیت، مصدومیت و دلایل دیگر از دست دادیم و مشکلات و حاشیه‌های زیادی داشتیم. استقلال با یک بی‌پولی بی‌سابقه مواجه شد، ولی با همه ی این مشکلات با تیم صدرنشین هم امتیاز شدیم و این نتیجه ی بدی نیست.»

برهانی در در مورد گروهی که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در آن قرار دارد، می گوید:«اسمش را گروه مرگ گذاشته‌اند. مرگ پایان زندگی است و اگر ما هم از این گروه بالا نرویم، حذف می‌شویم. کار سختی داریم؛ اما باید صعود کنیم.همه ی تیم‌های این گروه خوب هستند. من با یکی از دوست‌هانم در امارات صحبت می‌کردم، او می‌گفت العین امسال خیلی خوب شده، الریان هم نسبت به گذشته پیشرفت کرده و قوی‌تر از سال گذشته شده است و الهلال عربستان را همه می‌شناسند.» امیدواریم استقلال و دیگر نمایندگان ایران در جام قهرمانان آسیا با شایستگی به مرحله ی نهایی صعود کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما انتقاد نمی کنیم، فحش می دهیم؛ شما سعی کنید انتقاد کنید.