۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

دایی و داوران

بار دیگر پرسپولیس باخت تا هواداران پرشمار این تیم در جای جای ایران افسرده و غمگین شوند. در فوتبالی که هیچ چیز سر جای خود نیست علی دایی با کوله باری از تجربه ی بازی در تیم های اروپایی و آسیایی و ایرانی هدایت تیمی را در دست دارد که همواره به همراه دیگر تیم تهرانی بیشترین حاشیه ها را در کنار خود دارد. دایی به عنوان مربی حق دارد بازیکنی را بخواهد یا نخواهد.

پس از حاشیه های فراوانی که در اطراف پرسپولیس به وجود امد، مربی قرمز پوشان شیث رضایی را از ترکیب تیم کنار گذارد تا آرامش را به پرسپولیس برگرداند. بحث بر سر مقصر بودن یا نبودن رضایی نیست، یک مربی اگر نتواند ترکیب دلخواهش را به زمین بفرستد آنگاه نباید از او توقع نتایج آرمانی داشت.

پس از گذشت چند هفته و نتایج ضعیف پرسپولیس و سقوط این تیم تا رده های میانی جدول با فشار اطرافیان شیث به تیم بازگردانده شد و جالب اینکه با حضور او نیز پرسپولیس در تبریز به تیم تراکتور سازی می بازد تا علی دایی قول پرسپولیس نوینی را در نیم فصل دوم بدهد.

اینکه آیا دایی می تواند در تعطیلات تیمش را بازسازی کند یا خیر پرسشی است که برای یافتن پاسخ می باید کمی صبر کنیم؛ اما دایی بداند پس از هر باخت توجیه کردن شکست ها با مرتبط کردن ان با داوران کاری است که تنها ازغیر حرفه ای ها بر می آید. دایی سمبل تمام حرفه ای های ایران است و حتی اگر داوران باعث باخت تیم او شده باشند می باید بر تلاش خود افزوده و تیمی را روانه ی میادین کند که حتی با اعمال نفوذ احتمالی داوران برنده از زمین خارج گردد.

ادعاهای دایی مبنی بر مغرضانه بودن داوری ها شاید در مقطع کنونی به نفع او و پرسپولیس باشد؛ اما علی دایی بداند ذهن طرفدارن فوتبال و تماشاگران حرفه ای تر به سمت موفقیت های قبلی اش خواهد رفت و آنگاه به یاد خواهد اورد که چند سال پیش دایی با همین داوران و همین آدمهای حاضر در داوری قهرمان شد، کاری که با مصاحبه های کذایی و ادعاهای واهی انجام شد و در روزهای آخر به کلی رقیب را با تبلیغات روانی و رسانه ای از میدان به در کرد، رقیبی که مربی اش همین چند هفته پیش با تیمی به مراتب کم ستاره تر از پس پرسپولیس دایی نیز برآمد.