۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

گمشده ی استیل آذین و هدایتی

درحالیکه آرام آرام به نیم فصل فوتبال لیگ برتر ایران نزدیک می شویم تیم های متمول با نتایج نه چندان در خور توجه و بد در انتهای جدول قرار دارند.

سرآمد همه ی این تیم ها، استیل آذین است که در ابتدای فصل به کهکشانی های فوتبال ایران مشهور شده بودند. این تیم با بریز وبپاش های بی حد و حصر در پی جذب ستاره های ایرانی داخل و خارج کشور، ظاهرا به دنبال این بود که با به دست اوردن یکی از سکوهای بالای جدول، فصل بعد را در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور به هم رساند؛ اما با وجود شروع خوب درلیگ آرام آرام دچار مشکلات داخلی شده و نتیجه این شد که امروز در مکان آخر رده بندی لیگ برتر جا خوش کرده است.

حسین هدایتی که مالک و همکاره ی این تیم است در گزینش مدیر با اهدافی که در سر می پروراند دچار اشتباه فاحشی شد و به گمان اینکه با مصطفی آجورلو می تواند به اهدافش برسد تمام امور باشگاهش را به او سپرد ونتیجه این شد که آجورلو با سلیقه ی خاص خود اقدام به جذب بازیکن کرده و تذکر های ناله گونه ی علی کریمی و یکی دوتن از باتجربه های استیل آذین مبنی بر کمبود مهره های دفاعی نیز به جایی نرسید .

در ادامه ی این روند رو به سقوط با دراز کردن مربی خارجی این تیم که به گواه روزهای اول حضورش در ایران کارکشته به نظر می رسید و کاربلد بود اقدام به دادن شوک به این تیم کردند و بعد از یکی دو تغییر در رده ی مدیریت سرانجام به عنوان آخرین تیر ترکش علی پروین را به استیل آذین وصل کردند تا با شیوه های خاص مدیریتی او تحول جدیدی را تجربه کنند.

پروین که سرآمد مربیان نسل گذشته ی فوتبال ایران بود، روزهای ابتدایی حضورش در استیل آذین را به روحیه بخشی به اعضای تیم گذراند و اذعان می داشت که این تیم چیزی به لحاظ بازیکن کم ندارد؛ اما بدن بازیکنان به زعم او نیاز به شلاق داشت تا آبدیده شود، غافل از اینکه دوره ی بدنسازی در تپه های داوودیه و روشهای آنچنانی گذشته و امروزه از مدرنترین روش های مرسوم در تیم های ایرانی نیز به کار گرفته می شود.

حسین هدایتی بداند: چنانچه پیش از این نیز گفته شد، گمشده ی تیم او تعویض پی درپی مربی نیست و او اولین اشتباه را زمانی مرتکب شد که کادر مربیگری سال پیش را ازکار برکنار کرد تا به اهداف بلند پروازانه ی خود دست یازد، در ورزش هرچند می توان با برنامه ریزی به اهداف بلند نیز دست یافت؛ اما تنها خواستن و امکانات مادی راهکار نیست.

چنانچه هدایتی بخواهد تیمش را از ورطه ی سقوط به رده ی پایین تر نجات دهد می باید سریع دست به کار شده و در نیم فصل با به کار گیری چند بازیکن در دفاع وپیش از آن یک سرمربی کاربلد حضورش را در لیگ برتر سال بعد تضمین نماید.