۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

شهر آورد شصت و نهم/استقلال1 پیروزی 0

شهرآورد شصت و نهم هم تمام شد و صرف نظر از نتیجه ی به دست آمده یک بار دیگر ثابت شد که تماشاگر ایرانی اگر احترام ببیند متقابلا رعایت بسیاری از شئونات را خواهد کرد.

هرچند در انتهای بازی اعلام شد که درگیریهایی نیز وجود داشته است؛ اما این کنش ها ها امری طبیعی است و البته بسیار زیباتر خواهد بود اگر به صفر رسانده شود. تماشاگر فهیم ایرانی فقط معدود افرادی نیستند که گاهی از حدود متعارف خارج شده و دست به تحرکاتی می زنند که از شان یک انسان متمدن ایرانی کمی به دور است.

در پایان این بازی مربی پرسپولیس به نتیجه ی به دست آمده به شدت معترض بود و داور را عامل باخت تیمش معرفی می کرد، هرچند تصاویر تلویزیونی حکایت از اشتباه داوری دارد؛ اما همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام شد این اشتباهات همیشه یکسویه نبوده و در بسیاری از موارد به نفع قرمزپوشان بوده است. بنابر این با فرض صحت گفتار کارشناسان داوری و مربی محترم پیروزی، می توان گفت که این اشتباه نیز جزئی از اشتباهات دامنه دار داوران از گذشته تا کنون است.

در بازی ای که گاه آبی ها و گاه قرمزها سوار بر بازی بودند تیمی برنده شد که حوصله ی بیشتری به خرج داد و از موقعیت هایش بهتر استفاده کرد، چنانچه در بازی سال گذشته نیز علی رغم اینکه آبی ها برتری نسبی داشتند با شوت سرکش کریم باقری که الحق از زیباترین گلهای فصل گذشته بود به پیروزی رسید.

زیبایی فوتبال به همین لحظات ناب است، علی دایی باید بداند که همیشه تیمی که حمله می کند برنده نیست و داوران ایرانی کمتر از خارجی ها نیستند. در سالهایی که داوران خارجی این بازی را قضاوت می کردند اشتباهات به مراتب بزرگتری مرتکب شدند که به دلیل خارجی بودنشان هیچگاه کسی از آنان خرده ای نگرفت.

در خصوص تماشاگران ایرانی الحق و الانصاف باید گفت که این قشر مظلوم ترین رکن ورزش ایران هستند که همه نوع تحقیر را تحمل می کند تا به دیدن بازی تیم محبوشان بیایند و گاهی نیمی از اینان با سردرد های ناشی از باخت احتمالی تیمشان شاید تا یک هفته از زندگی عادی خارج می شوند، قدر اینان را بدانیم.