۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

سی امین هفته لیگ برتر فوتبال ایران

هفته سی ام فوتبال لیگ برتر باشگاههای ایران
هفته سی ام فوتبال لیگ برتر باشگاههای ایران روزهای 14 و15 فروردین برگزار خواهد شد.تیمها پس از یک تعطیلات طولانی به مصاف هم خواهند رفت .تعطیلات نوروزی برای تیمهای انتهای جدول فرصت مناسبی جهت بازسازی بود. باید دید کدامیک از تیمها در این فاصله با کار و تلاش موفق به ترمیم نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود شده اند. از این هفته بازیها به دلیل نزدیک شدن به روزهای آخر حساس تر از پیش خواهد شد و کمیته داوران فدراسیون باید تلاش بیشتر نموده تا حقی از تیمی ضایع نشود.در فاصله آخرین بازیهای انجام شده در سال گذشته و هفته سی ام نمایندگان ایران درمسابقات قهرمانان باشگاههای آسیا، باشگاههای ایرانی مجموعا نتایج ارزنده ای کسب کردند .
شنبه 14 فروردین:
مس کرمان – ملوان انزلی
مس کرمان که در مسابقات جام قهرمانان آسیا حال و روز مناسبی نداشت با یک باخت و یک برد شیرین در برابر قطری ها دراین هفته به مصاف ملوان خواهد رفت.ملوان با تعویض کادر مربیگری و نتایج کم وبیش مناسب، نگرانی زیادی بابت سقوط ندارد؛ اما در این سوی میدان مس که با رسیدن بهار حال و هوای بهاری دارد در لبه تیغ جا گرفته و بعید نیست یکی از تیم های سال آینده لیگ دسته اول باشد. مس در بعضی بازیها بسیار منسجم و در تعدادی دیگر ناامید کننده ظاهر می شود.
پرسپولیس تهران – سایپای کرج
قرمز پوشان تهرانی که در تعطیلات نوروز به دوبی سفر کرده بودند در این شیخ نشین طی دوبازی به مصاف تیم منتخبی از لیگ امارات رفته و درپایان شکست را پذیرا شدند و دربازی دیگر النصر را بردند.علی دایی که تیم خوبی را جمع وجور و به میدان می فرستاد در اواخر سال گذشته نیز آرام آرام در حال نزول بود، سابقه پرسپولیس نشان داده است این تیم معمولا در پایان تعطیلات نوروزی دچار افت می شود و این سنتی است که از سالها پیش با این تیم همراه بوده است، مگراینکه علی دایی ترفند جدیدی را به کار بسته باشدو سنت شکنی کند .در طرف دیگر میدان محمد مایلی کهن با آنکه در یک سوم میانی جدول جا خوش کرده اما هنوز خطر سقوط را حس می کند و در برابر تیم سابقش انگیزه های فراوانی را دارد.
یکشنبه 15 فروردین:
استیل آذین – سپاهان اصفهان
استیل آذین خصوصی ترین تیم ایران در اولین سال حضورش در لیگ برتر اگر چه با افت و خیز های زیادی همراه بوده؛ اما حضورش در پایان سال گذشته در مکان پنجم جدول نشان از کار حساب شده مدیران و مربیان این باشگاه دارد .در سمت دیگر میدان سپاهان با امیر قلعه نویی و مدیریت باثبات ساکت هر چقدردر بازیهای داخلی موفق بوده اند در مسابقات بین المللی تماشاگرانشان را نا امید کرده بود؛ اما در آخرین بازی اش در مسابقات جام قهرمانان با نتیجه دو بر صفر پاختاکور را ازپیش رو برداشت تا با روحیه ای مضاعف به مصاف استیل آذین برود. بازی این دوتیم می تواند یکی از زیباترین وپرگل ترین بازیهای هفته آغازین سال 89 باشد.
ذوب آهن اصفهان – پیکان قزوین
ذوب آهن که با تساوی در برابر راه آهن امیدواری هایش برای قهرمانی کمتر وکمتر شده است در بازیهای قهرمانان باشگاههای آسیا تیم قدرتمند ازبکستان را با بازیکنان نامدار و مربی مشهورش با نتایجی خوب از پیش رو برداشت تا برای ادامه راه درلیگ نیز امیدوارانه تر بازیها را دنبال کند.درمقابل تیم پیکان با همه فراز و فرودهایش بدون داشتن کمترین ستاره همواره فوتبال خوبی را ارائه می دهد ، تیم حمید درخشان در روزهایی هم که می بازد همواره یک تیم شایسته و قابل احترام است این روح را درخشان به تیمش تزریق کرده است.احتمالا این بازی یکی از تاکتیکی ترین بازیهای این هفته خواهد هر چند که کم گل نیز باشد.
پاس همدان – مقاومت سپاسی شیراز
پاس همدان که با آمدن علی اصغر مدیر روستا دچار تحولات اساسی در نوع بازی شده است در برابر تیمی بازی خواهد کرد که محمد احمدزاده در تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دگرگون کردنش داشت.هر دو مربی دارای افکار تهاجمی هستند؛ اما باید دید مقاومت که سال گذشته را با پیروزی مقابل آبی های اهواز به پایان برد آیا می تواند این روند را تداوم ببخشد یا اینکه مقابل پاسی ها در همدان زانو خواهد زد.به نظر می رسد مقاومت روز سختی را دربرابر همدانی ها خواهد داشت.
ابومسلم مشهد – تراکتورسازی تبریز
ابومسلم درمشهد میزبان تراکتور سازی تبریز است. بازیکنان تیم مشهدی که تمام فصل را با مشکلات دست وپنجه نرم کرده اند تنها با انگیزه اعاده حیثیت به دیدار تراکتور می روند . در سمت دیگر میدان تراکتورسازی که فصل را رویایی شروع و ادامه داده است می خواهد برای صعود به رده های بالاتر بازیهایش را با پیروزی به اتمام برساند و منتظر لغزش رقبا باشد، کاری که ناممکن نیز به نظر نمی رسد .از دیگر حواشی این باز اینکه گفته می شود پرویز مظلومی روی نیمکت این تیم نخواهد نشست.
صبای قم – استقلال تهران
صبای قم با روحیه ای مضاعف از شکست سپاهان درجام حذفی به دیدار استقلال تهران می رود. شاگردان محمدرضا کربکندی که فوتبال را فکورانه بازی می کنند در برابر استقلالی قرار می گیرند که درتعطیلات نوروزابتدا الغرافه قطر را با سه گل از پیش رو برداشته ودر قطر نیز به تساوی یک بریک با این تیم رسیدند وصدرنشین گروه خود شدند.این بازی برای هر دوتیم از اهمیت ویژه ای برخورداراست. در یک سو استقلال می کوشد تا در بین سه تیم اول حضور داشته باشد و در سمت دیگر قمی ها نیز رسیدن به رده های بالاتری را دراندیشه های خود می پرورانند . مربیان هر دوتیم به فوتبال زیبا اهمیت ویژه ای قایل هستند اگرچه گاهی حساسیت ها باعث بروز برخی حرف وحدیث ها از جانب مرفاوی و کربکندی می شود.
شاهین بوشهر – راه آهن شهر ری
شاهین بوشهر به مصاف راه اهن شهرری می رود. یاران محمود یاوری با تیمی بازی دارند که از استرس سقوط به دور هستند. فوتبال قابل پیش بینی نیست؛ امانمودار حرکتی شاهین نوسان زیادی را نشان می دهد، گاهی با قرمزپوشان تهرانی انچنان که دیدیم بازی می کنند و گاه با تیمهایی به مراتب ضعیف تر به مشکل برمی خورند . این می تواند ناشی از بد بسته شدن بوشهری ها هم باشد. راه اهن نیز برای نباختن به میدان خواهد رفت و پس از آن چشم به ضد حمله خواهد داشت . به هر ترتیب راه اهن روز سختی را پیش رو خواهد داشت بازی در برابر تماشاگران علاقه مند بوشهری برای راه اهنی ها آسان نخواهد بود.
استقلال اهواز – فولاد خوزستان
شهر آورد اهوازی ها این بار حساسیت دیگری دارد. در یک سو اگر آبی ها برنده بازی باشند به بقا در لیگ امیدوار خواهند شد و در سوی دیگر چنانچه فولادی ها بازی را با پیروزی پشت سربگذارند کمی از منطقه خطردور خواهند شد.استقلالی ها که قبل از شروع سال جدید فیروزی را به عنوان سرمربی به تیمشان آوردند امیدوارند از تمام حربه هایشان برای حضور در لیگ برتر سال آینده استفاده کنند. درمقابل مجید جلالی که سال گذشته اظهاراتش باعث چالش هایی بین او ومدیران آبی ها شده بود می خواهد ثابت کند حرفهایش بی اساس نبوده ، این بازی احتمالا آبستن حوادث بی شماری خواهد بود.