۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

دربی بنــــــــــــــــــــــــــــــــفش

دربی بنفش
بازی بزرگ زمستان هشتاد وهشت
در تمام دنیا بازیهای بزرگی در رشته فوتبال کم وبیش انجام می شود ، این بازیها با نامهای متفاوتی در کشورهای مختلف خوانده می شود .اگرچه لفظ" دربی یا داربی "به بازی همشهری ها اطلاق می شود، اما بازی های بزرگ هر کشور حکم داربی را نیز دارد. در اسپانیا "ال کلاسیکوی معروفش "همان حکم داربی خودمان را دارد با این تفاوت که تماشاگران برنده و بازنده از دیدن بازی لذت می برند. معمولا داربی ها از لحاظ نتیجه نیز پر گل می شوند ، در ایتالیا بازی تیم های" اینتر میلان و آث میلان" معمولا پرگل و ایضا تماشاگر پسند نیز هست و یا حتی تیم های" انگلیسی و آلمانی" که در برابر هم قرار می گیرند سعی می کنند لحظات شاد و پرهیجانی را برای تماشاگران فراهم آورند؛ اما این موضوع در کشورمان دقیقا وارونه است.
رسیدیم به حساس ترین و این بار به عنوان نمونه قشنگ ترین بازی سال، چهارشنبه این هفته دربی تهران برگزار خواهد شد. معتقدیم این بازی بازی زیبایی بر خلاف گذشته از آب در خواهد آمد.استقلال و پرسپولیس این روزها دور جدیدی از حیات خود را تجربه می کنند.نمود این تجربیات جدید آن جاست که قبل از بازی "هفته ما قبل دربی "مربیان هر دوتیم اعلام می کنند که به دربی فکر نمی کنند و چه زیبا این گفته را به اثبات می رسانند و هر دوتیم در بازیهایی که می توانست برایشان سخت هم باشد متفکرانه حاضر می شوند وبا نتیجه مشابه سه بر یک حریفان را از پیش رو بر می دارند .
استقلال بعد از هفته ها که خوب بازی نمی کرد دو بازی پیاپی را برد و پرسپولیس هم بعد از شکست مقابل شاهین بوشهر با دو برد متوالی اعلام کرد که می شود باخت ، بد هم باخت ؛ اما دوباره سر پا ایستاد و زندگی را از سر گرفت.
امیدواریم مربیان دو تیم همان طور که ادعا کرده اند به فکر تساوی نبوده و تمام سعی شان را برای پیروزی به کار گیرند؛ صرف نظر از هر نتیجه ای که در این بازی حاصل شود تماشاگران مشتاق دیدار یک بازی خوب هستند .تماشاگران ایرانی امروزه به درجه ای از شعور رسیده اند که بدانند فوتبال جای برد وباخت هاست؛ این که برای رضایت دل کسانی بازی را به تساوی بکشانیم نه مورد پسند آبی دوستان است و نه قرمز دوستان را خوش می آید .
این بازی می تواند وباید آغازی باشد برای نبرد تاکتیکی میان "مربیان نسل جدید فوتبال ایران" که بعد از تجربیات زیاد در عرصه بازیگری هم اکنون در لباس مربیگری مقابل یکدیگر می ایستند.در تمام دنیا بازی هم شهری ها معمولا بازی خوب و باکیفیتی از آب در می آید؛ اما در کشورمان سالهاست این دو تیم دست به عصا مقابل همدیگر ظاهر می شوند ، امیدواریم این بار علی دایی و عبدالصمد مرفاوی بتوانند شهر آورد تهران را به یک بازی استاندارد نزدیک کنند.
اگر چه به لحاظ فنی با تیمهای بزرگ دنیا فاصله ای از زمین تا آسمان داریم اما یادمان باشد به لحاظ تماشاگر شاید جز "سه شهر آورد "بزرگ دنیا باشیم، قدر این تماشاگران را بدانیم و با یک بازی خوب به شعورشان احترام بگذاریم که اصولا تماشاچی صاحب اصلی این فوتبال است.