۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

نتایج بازیهای لیگ

بازیهای هفته بیست وسوم لیگ برتر فوتبال ایران عصر جمعه پیگیری شد و در شش بازی انجام شده نتایج جالبی به دست امد
استقلال تهران در برابرتراکتور سازی تبریز:
این بازی که بعد از مدتها در حضور نزدیک به هشتاد هزار تماشاچی در ورزشگاه آزادی برگزار می شد نکات مثبت زیادی را در حاشیه ومتن داشت. در این بازی هر دوتیم با انجام بازی تاکتیکی سعی در زمین گیر کردن حریف داشتند، چهار گل از خط دروازه ها گذشت و موقعیت های زیادی هم توسط مدافعان دوتیم از مهاجمین حریف گرفته شد.یکی دیگر از دیدنی های این بازی حضور حدود سی وپنج هزار تماشاچی تیم تراکتور سازی مهمان در ورزشگاه بود که این موضوع نه تنها کم سابقه که بی سابقه است و این تماشاگران حتی می توانند تراکتور را به آسیا ببرند. به هر نرتیب تراکتور دوبار از استقلال تهران پیش افتاد که هر دوبار آبی های تهران بازی را به تساوی کشاندند.
فولاد خوزستان در برابر ملوان انزلی:
یاران مجید جلالی در اهواز با تیم ملوان بندر انزلی بدون گل مساوی کردند تا فولاد خوزستان افسوس روزهایی را بخورد که با سپردن مربیگری تیمشان به لوکا بوناچیچ از دست داده اند.ملوان اگرچه این روزها حاشیه ها را کم کرده است و روزهای کم حاشیه ای را سپری می کند؛ اما انزلی چی ها هم بایدبه خود بیایند تا در آخر فصل تنها سهمیه گیلان را راهی دسته پایین تر نکنند .فولاد و ملوان از تیمهای خوب لیگ به لحاظ کیفیت هستند که بودنشان بر وزن فوتبال ایران می افزاید مشروط بر این که پتانسیل شان را برای نتیجه گیری بهتر به کار گیرند.
مقاومت سپاسی در برابر سایپا:
مقاومت شیراز با داوود مهابادی در برابر سایپا و محمد مایلی کهن به نتیجه تساوی صفر بر صفر رسیدند تا سایپا همچنان به حرکت نوسانی خود ادامه دهد. در سمت مقابل مقاومت سپاسی شیراز اگرچه می تواند بهتر از این باشد؛ اما همین نتیجه هم برای تیم نسبتا جوان سپاسی دستاورد خوبی محسوب می شود.
پیکان در برابر استیل آذین:
دراین بازی که در شهر قزوین برگزار شد، یاران حمید استیلی به تلافی بازی رفت که در تهران بازی را به پیکان باخته بودند یک بر صفر پیکان قزوین را از پیش رو برداشتند تا چشم به سهمیه های آسیا در فصل آینده داشته باشند.استیل آذین اگر کمی تمرکز را نیز به سایر داشته هایش اضافه کند می تواند یکی از سه تیم برتر لیگ جاری هم باشد.
پاس همدان در برابر سپاهان اصفهان:
تیم صدرنشین سپاهان با امیر قلعه نویی در همدان به دیوار سخت پاس و مدیر روستا رسید تا در دیداری که ابراهیم توره هم از بازی اخراج شد نتیجه ای بهتر از یک بر یک عایدش نشود.سپاهان با فاصله امتیازی مناسب بدون استرس بازی ها را دنبال می کند؛ اما این اعتماد به نفس می تواند صدرنشین را دچار حاشیه هایی نیز کند که امیر قلعه نویی احتمالا این موضوع را بهتر از هر کسی می داند و باید چاره کند.در سمت دیگر میدان مدیر روستا توانسته است پاس را به خود باوری برساند که این از مهمترین دستاوردهای پاس و مدیر روستاست.
صبا قم در برابر استقلال اهواز:
تیم صبای قم با حضور محمد رضا کربکندی روند رو به رشدی را طی می کند، کربکندی در مدت حضورش در قم تاثیرات فراوانی را در نوع بازی این تیم باعث گردیده ، این تیم با نتیجه دو بر صفر استقلال اهواز را که تا همین چند هفته پیش تمام تیمها را از دم تیغ می گذارند از پیش رو برداشت تا به تیمهای دیگر اعلام کند که صبای جدید با تیمی که محمد حسن ضیایی به میدان می فرستاد تفاوت های اساسی کرده است.در سوی دیگر میدان استقلال اهواز علیرغم منفی اعلام شدن آزمایشات مورد ادعای معترضین در سراشیبی نزول قرار گرفته است.
دیگر بازیهای این هفته:
روز شنبه در تهران راه آهن به مصاف ابومسلم می رود، ذوب آهن در اصفهان میزبان مس کرمان است و شاهین بوشهر در بندر میزبان پرسپولیس و علی دایی است.

نگاهی به این هفته لیگ برتر

بازیهای امروز وفردای لیگ برتر در یک نگاه:
استقلال – تراکتورسازی
عبدالصمد مرفاوی بعد از تغییر تحولاتی که درتیم مربیگری اش به وجود آورد به دیدار تراکتوری می رود که فراز کمالوند بعد از رفت وبرگشت به آبادان می خواهد خودش را بیش از این که هست در دل هوادران تبریزی جاکند.
استقلال می تواند از همین بازی مشخص کند که آیا مشکل فنی داشته ویا موضوع اساسا به بیرون زمین مرتبط بوده است، هرچه باشد آبی ها نماینده ایران درآسیا هستند و می باید هرچه سریع تر نسبت به رفع نواقص فنی وغیر فنی شان اقدام کنند.
پاس همدان – سپاهان
روزی که علی اصغر مدیر روستا پاس را تحویل گرفت این تیم حال وروز چندان خوشی نداشت ، اگرچه این تیم هم اکنون نیز جای مناسبی در جدول ندارد؛ اما بهتر از روزهایی نتیجه می گیرد که کادر فنی قبلی تیم را دراختیار داشت .در سوی دیگر میدان سپاهان با امیر قلعه نویی این روزها یکه تازی می کند گرچه گه گاه امتیازاتی را هم از دست می دهد؛ اما طلایی پوشان اصفهانی به نظر دست نیافتنی می رسند، این امیر قلعه نویی همیشه بوی قهرمانی می دهد چه با لباس آبی و یا هم اینک با لباس طلایی سپاهان!
مقاومت – سایپا
دو تیم ، دو مربی، از دونسل فوتبال ایران؛محمد مایلی کهن متعلق به نسل میانه فوتبال ایران ، با تیم پر بضاعت از لحاظ مالی و تجربه سالها مربیگری در عرصه فوتبال باشگاهی و ملی و در ان سو داوود مهابادی از نسل جدید مربیان ایرانی با تیمی کم بضاعت اما به لحاظ بازیکن ، دارای بازیکنانی با انگیزه که سودای بزرگی نیز در سر می پرورانند.
هیچ کس باور نمی کرد که داوود مهابادی بتواند میراث شاغلام را به این خوبی هدایت کند و نتایجی بگیرد که شاید خود اوهم تصورش را نمی کرد؛ اما در این طرف میدان سایپا با مربیگری حاجی مثل آسانسور بالا و پایین می شود، احتمالا حتی اگر کاپلو هم به جای مایلی کهن بود تا به حال از سایپا اخراج شده بود، او خیلی خوشبخت است که تصمیم گیرندگان سایپا از همفکرانش هستند.
پیکان – استیل آذین
دو قرمز پوش سابق که گاهی زمزمه هایی مبنی بر مربیگری شان در تیم پرسپولیس نیز شنیده می شد در دو طرف میدان بر روی صندلی داغ تیم هایی می نشینند که به لحاظ لجستیکی بسیار باهم متفاوتند.استیل آذین با حمید استیلی و تیم مدیریتی متمولش روبروی حمید درخشانی می ایستد که بعد از سالها دوری از مربیگری در لیگ برتر امسال تیم نه چندان متمول پیکان را در دست دارد و الحق و والانصاف با تمام مشکلات ریز ودرشت این تیم بازیهای خوبی را از تیمش شاهد بوده ایم .این بازی می تواند یکی از بازیهای پرگل لیگ هم باشد مشروط بر اینکه ملاحظات بیهوده بر دو تیم حکمفرما نشده و بازیکنان بدون استرس به میدان بروند.
صبا – استقلال اهواز
صبا با آمدن کربکندی روزهای امیدوار کننده ای را داشته اگر چه ضرباهنگ این تیم مناسب نیست؛ اما ثابت کرده است که روز به روز بهتر خواهد شد .فوتبال ما قدر سرمایه هایش را نمی داند و گرنه دلیلی ندارد مربیانی نظیر محمد رضا کربکندی خارج از گود بنشینند و در اواسط بازیها تیمی را تحویل بگیرند. او از دسته مربیان اصولگرایی است که مربیگری را به هر قیمتی نمی پذیرد و درک فنی بالایی دارد.در سمت دیگر میدان استقلال اهواز که با آمدن باقری نیا بازیهای پر گلی را به نمایش می گذاشت بعد از مسایل به وجود آمده در خصوص مشکوک بودن بازیکنانش ارام آرام به قهقرا می رود، هر چند آزمایشات بازیکنان این تیم نیز منفی اعلام شد.به هر ترتیب این بازی هم احتمالا بازی زیبایی از کار در خواهد امد.
فولاد – ملوان
آقا مجید به طور حتم ویقین از این بازی سه امتیاز می خواهد اگرچه ملوانی ها هم با تغییر تحولات اخیرشان حاضر به ترک بدون امتیاز میدان نخواهند بود . ملوان و فولاد از دسته تیم هایی هستند که اصولا فوتبال را خوب و تماشاگر پسند بازی می کنند حال کدام تیم برنده از بازی خارج خواهند شد به اتفاقات درون میدان وتدابیری که اندیشیده خواهد شد بر می گردد.به نظر این بازی یکی از بازیهایست که با تساوی به اتمام خواهد رسید.
شاهین – پرسپولیس
در بوشهر سرهنگ محمود یاوری با هنگ پارس جنوبی منتظر قرمزپوشان تهرانی است، او که در روزهای ابتدایی مربیگری اش در شاهین جلوی تماشاگران پرسپولیس یقه کرانچار و تیمش را گرفته بود این هفته در بوشهر می خواهد ثابت کند که ان نتیجه اتفاقی نبوده است.علی دایی نیز در اولین روزهای مربیگری اش در پرسپولیس در پی ثابت کردن خود وتیمش خواهد بود ، بعید به نظر می رسد دایی بتواند از پس ترفند های سرهنگ که تحت هر شرایطی تا اخرین لحظه بازی خواهد جنگید بر آید . البته این بازی سوژه های دیگر مثل بهادر عبدی هم دارد که می تواند برای هم بازیان سابقش خطر آفرین باشد.
ذوب آهن –مس کرمان
دو تیم ،هر دو فلزی؛ اما یکی از جنس آهن که بیشتر به طلا شبیه است و ان یکی مس که نشانی از این فلز ارزشمند ندارد.ذوب آهن به تیمهای حاضر در فوتبال ایران یاد اوری می کند که ثبات تصمیم گیری در تیمها تا چه اندازه می تواند باعث موفقیت یک تیم گردد .اگرچه ارزشهای فنی ابراهیم زاده و مجید صالح را نادیده گرفتن کج سلیقگی محض است اما این دو از تیم متوسط ذوب آهن تیمی ساخته اند تاکتیکی که فوتبال را خوب بازی می کند و برخلاف نظر رئیس سابق فدراسیون که این تیم را بعد از سپاهان دومین تیم خوب ایران نامید، به نظر اولین تیم فنی ایران می آید .در سوی دیگر میدان مس با اندیشه های یک کروات دیپورتی از همه جای دنیا، بهتر از دوران مظلومی بازی نمی کند؛ اما حاشیه نشینان این تیم دلشان را خوش کرده اند که ریشه مظلومی را از این تیم زده اند گرچه نماینده ایران در همان ابتدای مسابقات آسیایی با لیگ قهرمانان خداحافظی کند. به هر عنوان بازی این دوتیم به نظر یک طرفه به سود ذوبی ها خواهد بود اگرچه فوتبال قابل پیش بینی نیست.
راه آهن – ابومسلم
دو تیم تقریبا بحران زده فوتبال ایران در این بازی به دنبال انگیزه های خاص خود خواهند بود، راه آهن می خواهد خود را از کابوس تغییر تحولات مدیریتی خلاص کند و ابومسلم با پرویز مظلومی در پی خروج از بحرانی است که تغییر تحولات پی درپی مدیریتی این تیم برایش به وجود آورده است.سابقه نشان داده مظلومی عادت به فوتبال دفاعی ندارد و راه اهن نیز به دنیال هر سه امتیاز بازی خواهد بود، بنابر این به نظر می رسد یکی از بازیهای تماشاگر پسند این هفته را دراین بازی شاهد باشیم گرچه انجام بازی در وقت و مکان نامناسب باعث فراری دادن تماشاگران شده است.